Päävalikko
Etusivu
Kauppa
Fanituotteet
Uutiset
Ohjeet
FAQ
Tiedostojen lataukset
Keskustelupalsta
Kuvagalleria
Yhteystiedot
Etsi
Facebook
Youtube
Päävideo
Tmi Suunnistussimulaattori
Kilpailutoiminta
Virtuaali-iltarastit
Virtuaaliranki
Reittihärveli
Tarkista tietosi
Ratamestariohje
Harjoituksia
Koppelo GP
Mestaruuskilpailu 2018
Mestaruuskilpailu 2017
Mestaruuskilpailu 2015
Mestaruuskilpailu 2014
Mestaruuskilpailu 2013
Mestaruuskilpailu 2012
Mestaruuskilpailu 2011
Mestaruuskilpailu 2008
Reittihärveli 2017-18
Reittihärveli 2016-17
Reittihärveli 2015-16
Reittihärveli 2014-15
Reittihärveli 2013-14
Reittihärveli 2012-13
Reittihärveli 2011-12
Reittihärveli 2010-11
Reittihärveli 2007-10
Yhteistyössä
Reittihärveli
 SuunnistusNet
 
 

 
Suunnistussimulaattori 10 vuotta Tulosta
05.03.2014
Melko tarkalleen 10 vuotta sitten, maaliskuussa 2004, törmäsin netissä surffaillessani kehitteillä olevaan suomalaiseen sotapelihankkeeseen nimeltä Jääkäri. Kyseessä oli tiimistrategiaan perustuva ja realismiin pyrkivä 1st person 3D-sotapeli, jossa pelaaja asettui suomalaisen rivisotilaan saappaisiin ja puolusti kotimaataan hyökkäävää Venäjää vastaan.
 

Jääkäri Pulli

Peliä kehitti viisimiehinen pääosin tamperelainen Wiredman-ryhmä. Jääkäri-peli oli ollut siinä vaiheessa kehitteillä jo yli kolme vuotta. Vaikka peli ei ollut vielä läheskään valmis, se oli saanut jo paljon julkisuutta. Siitä oli julkaistu juttu muun muassa Ilta-Sanomissa sekä ylistävä juttu kuvaruutukaappausten ja tekijöiden haastattelun kera Peliplaneetta.netissä. Peli herätti runsaasti keskustelua netin kotimaisilla pelipalstoilla.

Kolmiulotteisten räiskintä- ja sotapelien ystävänä minua kiehtoi tietenkin kovasti ajatus virtuaalisesta Jääkäri Pullista, mutta vielä enemmän kiinnostustani herättivät kehitteillä olevasta pelinraakileesta julkaistut kuvaruutukaappaukset. Olin jo kymmenen vuotta aiemmin, vuonna 1994 eli 20 vuotta sitten, tehnyt tietokoneohjelman, jolla pystyi Ryypön Jarkon algoritmilla generoimaan maastoja, piirtämään niistä karttoja sekä suunnittelemaan näille kartoille suunnistusratoja.

Olin 90-luvun puolivälissä tehnyt myös yrityksiä mallintaa näitä maastoja kolmiulotteisesti, mutta ne olivat jääneet rautalankamallin asteelle. Tietokoneista ja näytönohjaimista (ainakaan omassa käytössäni olleista) ei silloin vain löytynyt tarpeeksi potkua kolmiulotteisen suomalaisen metsämaiseman pyörittämiseen ruudulla. Mutta nyt oli edessäni suomalaisen porukan tekemää sen näköistä metsämaisemaa, jossa voisi vaikka virtuaalisuunnistaa!

Jääkäri

 Jääkäri-pelin kuvaruutukaappauksia.

"Proof of concept" 

Jääkärin innoittamana tein ensin muutamia hyvin yksinkertaisia kokeiluja. Tein aluksi ohjelman, joka näytti ainoastaan pelkät maastonmuodot. Seuraavaksi pinnoitin maastonmuodot tekstuureilla. Sitten lisäsin maastoon jonkin verran puita ja sen jälkeen muita kohteita, kuten esimerkiksi kiviä. Näin olin saavuttanut niin kutsutun proof of concept -asteen eli todistanut itselleni, että pystyisin tekemään pelin, jossa on suomalaisen oloisia kolmiulotteisia maastoja ja jotka jaksoivat pyöriä käytössäni olevassa tietokoneessa. Pelin kehittäminen saattoi alkaa!

Ikioma simulaattori

Kehitin aluksi peliä pelkästään itseäni ja lähipiiriäni varten ja sen nimeksi vakiintui jo alkumetreillä Suunnistussimulaattori - nimi, jolla olin peliä ajatellut jo liki kymmenen vuotta. Koska minulla oli käytössäni jo aiemmin tekemäni maasto- ja rataeditoriohjelma, pystyin keskittymään aluksi pelkästään pelimoottorin toteuttamiseen. Pelin ensimmäinen, komentoriviltä parametrien kanssa käynnistettävä, versio 0.1 syntyi reilun kuukauden erittäin intensiivisen koodausjakson tuloksena. Elettiin huhtikuun loppua 2004, kun ensimmäisen kerran pääsin suunnistamaan omalla tietokoneellani itse tehdyssä maastossa ja itse tehdyllä radalla.
 

Wanha latauskuva

Varhaisen version latauskuva: Veli Pulsa.

Tässä vaiheessa olin onneksi totaalisen tietämätön toisesta samanlaisesta kehitteillä olevasta pelistä eli Catching Featuresista. Vaikka minulla ei ollutkaan minkäänlaista tarkoitusta julkaista Suunnistussimulaattoria, pelin kehittäminen olisi saattanut jäädä ja olisin itse tyytynyt pelkästään pelaajan rooliin Catching Featuresin kanssa. Näin ei sitten kuitenkaan käynyt.

Julkaistako vaiko eikö julkaista? 

Seuraavan talven aikana peli sai käyttöliittymän, jolla pystyi valitsemaan maaston ja radan sekä käynnistämään pelin, muokkaamaan asetuksia, katsomaan tallennettuja suorituksia, luomaan suunnistajahahmoja jne. Ja tietenkin simulaatio-osuus kehittyi koko ajan. Tässä vaiheessa eli vuonna 2005 veljeni, simulaattorin Veli Pulsa, alkoi puhumaan, että jos vaikka joskus julkaisisin Suunnistussimulaattorin yleisölle. En ollut aluksi yhtään innostunut ajatuksesta, mutta pikkuhiljaa ajan kuluessa ja simulaattorin kehittyessä tuo minuun kylvetty ajatus alkoi itää ja saada kasvavaa jalansijaa.

Tässä vaiheessa kehitin simulaattoria puuskittain eli silloin kun oli aikaa ja voimia, niin koodia ja ominaisuuksia syntyi kovalla vauhdilla, mutta toisaalta pelin kehitys saattoi olla kuukausiakin täysin paussilla. Ensimmäisen kerran ajattelin vakavissani pelin julkaisua syksyllä 2005, mutta siirsin sitten kuitenkin mielessäni pelin julkaisua vuodesta 2005 vuoteen 2006.

Kun alkoi näyttämään, etten saa peliä julkaistua edes vuonna 2006, ajattelin laittaa itselleni vähän painetta, jotta saisin pelin julkaistua. Vuokrasin syksyllä 2006 suomalaiselta palveluntarjoajalta, Neobitiltä (jonka asiakas olen edelleenkin ja jonka palveluihin olen erittäin tyytyväinen), webhotelli-palvelun ja laitoin sinne hyvin yksinkertaisen staattisen html-sivun, jossa oli ainoastaan teksti "Tulossa alkuvuonna 2007..." tai jotain sinne päin ja toistakymmentä pienikokoista kuvaruutukaappausta. Edes pelin nimi ei ollut näkyvissä, vaan sen joutui päättelemään web-osoitteesta.

Lähtölaskenta 

En linkittänyt kyseisestä sivua vielä minnekkään vaan jäin odottamaan ja viimeistelemään simulaattorin julkaisuversiota. Lokakuun 27. päivä 2006 joku tuon sivun sitten onnistui kaivamaan esiin ja laittoi linkin Suunnistus.netin pesupaikalle.


Lähtölaskenta oli alkanut. Nyt alkoi olla pikkuinen pakko saada simulaattori julkaistua. Sain kuin sainkin pelattavan demoversion ulos helmikuun alussa vuonna 2007. Suunnistus.netin Sampsa Lintunen tarttui heti aiheeseen ja haastatteli minua Suunnistus.nettin. Haastattelun voi lukea täältä .

Jatkot

Julkaisin Suunnistussimulaattorin version 1.0 maanantaina 30.4.2007 vajaat kolme kuukautta pelattavan demoversion julkaisun jälkeen. Suunnistussimulaattori-pelin syntyhistoria oli siis tällainen. Suunnistus.netissä julkaistun haastattelun jälkeen peli sai kotimaisissa suunnistuspiireissä ihan kiitettävästi julkisuutta. Suunnistussimulaattorin vaiheista demoversion julkaisusta eteenpän voi lukea tältä sivustolta, vasemman valikon Uutiset-kohdasta. Sieltä löytyy kaikki julkaistut uutiset sivuston avaamisesta alkaen, kuten esimerkiksi tämä uutinen Suunnistussimulaattorin kuvituksesta vuodelta 2008.


Nyt, keväällä 2014, Suunnistussimulaattorille tulee siis ikää jo pyöreät kymmenen vuotta! Aivan käsittäämättömän paljon isompi urakka tämä on ollut kuin aluksi ajattelin, mutta kuten on tapana sanoa: hauskaa on ollut ja päivääkään en vaihtaisi pois.

Terveisin, 
Antero, Simulaattorimies

Ps. Jääkäri-peliä ei koskaan julkaistu, vaikka piti ja Suunnistussimulaattori-peli julkaistiin, vaikka ei pitänyt Laughing

 
Copyright © 2019 Suunnistussimulaattori.net
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.
Sivustolla on 2 vierasta