Päävalikko
Etusivu
Kauppa
Fanituotteet
Uutiset
Ohjeet
FAQ
Tiedostojen lataukset
Keskustelupalsta
Kuvagalleria
Yhteystiedot
Etsi
Facebook
Youtube
Päävideo
Tmi Suunnistussimulaattori
Kilpailutoiminta
Virtuaali-iltarastit
Virtuaaliranki
Reittihärveli
Tarkista tietosi
Ratamestariohje
Harjoituksia
Koppelo GP
Mestaruuskilpailu 2018
Mestaruuskilpailu 2017
Mestaruuskilpailu 2015
Mestaruuskilpailu 2014
Mestaruuskilpailu 2013
Mestaruuskilpailu 2012
Mestaruuskilpailu 2011
Mestaruuskilpailu 2008
Reittihärveli 2017-18
Reittihärveli 2016-17
Reittihärveli 2015-16
Reittihärveli 2014-15
Reittihärveli 2013-14
Reittihärveli 2012-13
Reittihärveli 2011-12
Reittihärveli 2010-11
Reittihärveli 2007-10
Yhteistyössä
Reittihärveli
 SuunnistusNet
 
 

 
Reitinvalintoja Tulosta
15.03.2014

Lupasin Pietarinmäen 8.3. Virtuaali-iltarasteilta analyysiä muutamilta reitinvalintaväleiltä. Kolme väliä jaksoin pureskella ja tässä sitä nyt tulee...

Valitsin tarkempaan tarkasteluun rastivälit K-1, 5-6 ja kartanvaihdon jälkeisen ensimmäisen välin eli rastivälin 10-11. Ihan ensimmäiseksi laskin Suunnistussimulaattorilla jokaiselle valitulle rastivälille 4-5 parasta optimireittiä. Tämän pystyy tekemään simulaattorilla kun vähän kikkailee.

Optimireitit ja niiden ajat ovat laskennallisia optimeja. Koska simulaattorin laskenta pystyy kulkemaan nopeinta reittiä pisteestä A pisteeseen B vaikka valkoisella kankaalla karttaa katsomatta, niin ihminen hiiren ja näppäimistön takana ei tule koskaan pääsemään samaan. Tiejuoksua ja vastaavaa lukuunottamatta. Optimireitit antavat kuitenkin erittäin hyvää suuntaa sille, missä parhaat reitinvalinnat kulkevat. Ihmissuunnistajan kannattaa silti välillä valita se hitaampi reitti esimerkiksi helpomman rastinoton vuoksi.

Simulaattorin kannalta optimaalisten reittien laskemisen jälkeen aloin itse hiulaamaan välejä pelin rastiväliharjoittelu -tilassa. Tein jokaiselle reitinvalinnalle useamia juoksuja, joten jutussa ilmoittamani ihmissuunnistajan ajat ovat aika lailla parhaita mitä kyseisellä rastivälillä voi saavuttaa ja niihin on hyvin vaikea päästä ensimmäistä kertaa kyseistä reitinvalintaa juostessa.

Rastiväli K-1 

Radan ensimmäinen reitinvalintaväli tuli siis lykättyä heti ykkösväliksi. Tällä välillä nopein reitinvalinta sekä simulaattorin että ihmisen toteuttamana on kuvassa vihreällä merkitty, vasemmalta tien kautta kiertävä reitinvalinta. Se on myös kohtalaisen helppo toteuttaa eli on siten myös paras reitinvalinta tälle välille. Pohjoisessa olevalta polulta voi lähteä kolmesta eri kohtaa. Näistä kaikki lähtökohdat on ajallisesti suurinpiirtein samanveroisia, mutta jyrkänteet kiertävä valinta on ehdottomasti helpoin toteuttaa.

Vihreää reitinvalintaa viitisen sekuntia hitaampi on kuvassa oranssilla merkity reitinvalinta. Tämän valinnan toteuttaminen vain on huomattavasti vihreää valintaa hankalampaa. Ensimmäiseltä polulta täytyy lähteä rinteeseen juuri oikeasta kohtaa jyrkänteen vierestä ja suunnata suoraan kohti rinteen pieniä avokallioita. Mäen harjanteella olevia polkuja pitää pystyä hyödyntämään optimaalisesti, mikä ei avokalliomaaston poluilla aina ole helppoa. Rastinottoon kannattanee valita oranssilla katkoviivalla valittu vaihtoehto, vaikka se onkin yhtenäistä oranssia viivaa muutaman sekunnin hitaampi. Yhtenäisen oranssin viivan mukainen rastinotto on riskialttiimpi.

Rastiväli K-1.

Jos K-pisteeltä sattui lähtemään tien sijasta (vihreä valinta) tien yli aukealle ja sitä seuraavalle polulle (oranssi alku) katsoisin, että kannattaisi polulla tehdä sinisen reitinvalinnan mukainen korjaava valinta. Lopussa vihreään reittiin yhtyvä sininen reitti on kymmenisen sekuntia hyvin suoritettua oranssia reittiä hitaampi, mutta paljon oranssia reittiä helpompi toteuttaa eli kilpailutilanteessa usein nopeampi.

Helpon toteutuksen tarjoaa myös etelästä polkua pitkin kiertävä punainen reitti. Tämä pitkä valintakaan ei ole kuin 20 sekuntia suoraan menevää oranssia valintaa hitaampi. Toteutukseltaan helppona reitinvalintana tämäkään ei ole huono. Varsinkin jos sen osasi K-pisteellä nopeasti poimia kartalta. Punaisen katkoviivan mukainen mäen yli oikaisu on suurin piirtein saman arvoinen kuin polkua pitkin tehty kierto, mutta käytännössä hieman hitaampi.

Huonoimpana reitinvalintana pidän lyhyintä, violetilla merkittyä reitinvalintaa. Se lähtee samaan suuntaan vihreän kanssa, mutta erkanee nopeasti polulle oikealle, yhtyen mäen harjanteella oranssiin valintaan. Reitti on viitisen sekuntia punaista nopeampi, mutta kaikista tämän välin valinnoista vaikein toteuttaa.

Rastiväli 5-6

Muutaman suoraan juostavan välin jälkeen tällä välillä on edessä penkka, joka nousee 35 metriä sadalla metrillä. Reisiä ja aikaa säästääkseen kannattaa kyseinen mäki kiertää. Paras reitinvalinta on kuvassa taas vihreällä. Optimireitinlaskennassa se ei ole nopein, mutta ihmisen simulaattorilla toteuttamana on. Vihreä reitti kulkee alussa aukean halki aukean oikeasta laidasta lähtevälle ja pellolle vievälle polulle. Pellon kulmassa leuka ylös ja kohtisuoraa ladon kulmalle. Ladolta katse ojan päähän, etti sitä tarvitse turhaan ylittää ja ojan päästä rinteeseen nousevaan pellonkulmaan. Tässäkin kohtaa on syytä pitää leuka ylhäällä katsoen suunnan lisäksi tiheän taimikon takana nousevista jyrkänteistä kiintopiste taimikon ylitykselle. Sen jälkeen notkorasti löytyy melko helposti jyrkkää rinnettä seuraten.

Rastiväli 5-6.

Jos sattui kuitenkin lähtemän jyrkkää rinnettä ylös (hitaasti) vievälle polulle, vaihtoehtoja on ensimmäisen nousun jälkeen kolme: kiertää mäen huippu oikealta (sininen valinta), puskea suoraan mäen huipun kautta (punainen valinta) ja kiertää melko paljon polkua pitkin vasemmalta (oranssi valinta).

Suoraan menevä punainen valinta on hyvin suoritettuna kahta muuta vaihtoehtoa noin 5 sekuntia nopeampi. Mäen laelle sujuvasti kiipeäminen on kuitenkin melko haastavaa ja rastillelaskeutumiskohdan hahmoittaminen ei sekään ole aivan helppoa. Kilpailutilanteessa tämä valinta on useimpien kohdalla kahta kiertävää valintaa hitaampi.

Sininen valinta lähestyy rastia samaan tapaan vihreän valinnan kanssa ja on varteenotettava vaihtoehto, jos kerran päätti alussa lähteä tälle mäelle kiipeämään. Oranssi vaihtoehto on kuitenkin vielä helpompi toteuttaa. Ja tässä valinnassa säästyy jyrkän rinteen ja tiheikön puristuksessa juoksemiselta (vihreän ja sinisen loppu).

Rastiväli 10-11

Uusi kartta kouraan ja taas edessä pitkä väli. Tämän välin paras reitinvalinta oli näköjään turhankin ilmeinen. Se, eli vihreä valinta, lähtee rastilta viistosti alas rinteeseen ja polulle. Polkua pitkin pellolle ja taas leuka ylhäällä ojanpäätä ja latoa kohti. Ladon kulmalta sitten suoraan pellon kulmaan, josta lähtee polku. Polkua aukealle ja aukean reunasta suoraan toiselta puolelta alkavan polun päähän. Polkua pitkin sen toiseen päähän, jossa on välin ensimmäinen haastavampi kohta eli optimalinen kulman leikkaaminen epäselvien ojien yli risteävään suuntaan kulkevalle polulle. Poikittain menevää polkua eteenpäin taimikkojen ohi ja sitten pitää osata taas ottaa hyvä kulma rastille. Ei kovin vaikeaa.

Rastiväli 10-11.

Simulaattorin laskemana nopein ja käytännössäkin vain 5 sekuntia vihreää valintaa hitaampi, vasemmalta kiertävä oranssi valinta ei tainnut houkuttaa ketään. Tällä valinnalla alussa pääsee juoksemaan polkuja ja teitä ainaa puoleen rastiväliin asti. Sen jälkeen vähän tarkempi mäen ylitys avokallioita pitkin ja laskeutuminen mäen toiselle puolelle polun mutkaan. Polun sijainti on aika helppo hahmottaa mäen laelle asti. Polun mutkasta sitten juostaan polkua pitkin aukon kulmaan ja siitä rasti jo näkyykin.

Laskin ja koejuoksin vielä kaksi muutakin valintaa tälle välille. Molemmat ovat kuitenkin selvästi kahta ensimmäistä valintaa hitaampia ja toteutukseltaan paljon vaikeampia. peli ei ollut kuitenkaan kokonaan menetetty, vaikka olisikin päätynyt puskemaan tätä välia suorempaan. Sininen ja punainen valinta eivät ole hyvin toteutettuina kuitenkaan kuin 20-25 sekuntia parasta valintaa hitaampia.

 
Copyright © 2019 Suunnistussimulaattori.net
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.
Sivustolla on 2 vierasta