Päävalikko
Etusivu
Kauppa
Fanituotteet
Uutiset
Ohjeet
FAQ
Tiedostojen lataukset
Keskustelupalsta
Kuvagalleria
Yhteystiedot
Etsi
Facebook
Youtube
Päävideo
Tmi Suunnistussimulaattori
Kilpailutoiminta
Virtuaali-iltarastit
Virtuaaliranki
Reittihärveli
Tarkista tietosi
Ratamestariohje
Harjoituksia
Koppelo GP
Mestaruuskilpailu 2018
Mestaruuskilpailu 2017
Mestaruuskilpailu 2015
Mestaruuskilpailu 2014
Mestaruuskilpailu 2013
Mestaruuskilpailu 2012
Mestaruuskilpailu 2011
Mestaruuskilpailu 2008
Reittihärveli 2017-18
Reittihärveli 2016-17
Reittihärveli 2015-16
Reittihärveli 2014-15
Reittihärveli 2013-14
Reittihärveli 2012-13
Reittihärveli 2011-12
Reittihärveli 2010-11
Reittihärveli 2007-10
Yhteistyössä
Reittihärveli
 SuunnistusNet
 
 

 
Omat 3D-mallit -ohje Tulosta
29.12.2015

Omien 3D-mallien lisääminen maastoon

Ratamestarin omia 3D-malleja voi maastoon lisätä yhdeksää eri tyyppiä (seuraavassa simulaattorin versiossa määrä kasvaa yhdeksääntoista). Maastossa oma 3D-malli on 3ds-formaatissa (ei max) oleva 3D-malli -tiedosto. Itse olen väsäillyt niitä wanhalla Anim8or -ohjelmalla sekä ostanut TurboSquidista (sieltä löytyy myös ilmaisia).

Alla olevassa kuvassa (isonee klikkaamalla) mainoskyltti, teltat, lipputangot lippuineen sekä kaukana taustalla olevat autot ovat tämän ohjeen tarkoittamia omia 3D-malleja.

 

Maastoon omia 3D-malleja voi lisätä OCAD -ohjelmalla. Suunnistussimulaattorin OCAD-templatessa (C:\ProgramData\Pulssit\Suunnistussimulaattori\2.3\workspace\Suunnistussimulaattori.ocd) on merkit 540.1-540.9 varattu käyttäjän omille 3D-malleille (kuva alla, musta rasti ja alaindeksi 1-9). Lisää näitä maastoon ja lisää maaston kansion alle custom-kansioon vastaava 3D-malli -tiedosto (manmadefeature001.3ds- manmadefeature009.3ds). Päin juostessa oma 3D-malli aiheuttaa do'h- efektin.

 

 

 

 

 

Jokaiselle 3D-mallille, niin käyttäjän omille kuin Suunnistussimulaattorin valmiillekin, voidaan tehdä custom-kansioon oma asetustiedosto, jossa voidaan hienosäätää 3D-mallin kokoa, rotatiota ja sijaintia. Alla olevassa kuvassa (klikkaamalla isommaksi) on esitetty, miten kunkin kohteen asetustiedoston nimen saa selville. Kohteen asetustiedoston nimi riippuu sen sijainnista maastossa.

Esimerkissä halutaan muokata tämän ohjeen ylimmässä kuvassa näkyvän lipputankorivistön asetuksia. Kuvassa osoitetaan maastoeditorissa haluttua kohdetta hiiren kursorilla (kuvassa punainen ympyrä, osoita rastin muotoisissa kohteissa keskikohdan alapuolella olevaa pikseliä eli rastin alahaaran väliin, niin saat selville tarkan sijainnin. Sinisellä rajatun alueen sisältä löytyy kohteen koordinaatit (369, 120)

Kohteen asetustiedoston nimen saat selville trace.txt tiedostosta. Kyseisen tiedoston voi luoda kansioon C:\ProgramData\Pulssit\Suunnistussimulaattori\2.3\bin käynnistämällä jonkin kyseisen maaston radan Suunnistussimulaatorilla niin, että simulaattori käynnistetään ikkunoituna (Muokkaa | Asetukset | Ikkunoitu arvoksi Kyllä). Kuvassa on merkitty trace.txt tiedostosta rivi, jolta näkee halutun kohteen asetustiedoston nimen.

Tiedostosta etsitään rivi, josta löytyy [x=369, y=120] (jos editorissa osoittaminen ei mennyt ihan kohdalleen, luvut saattavat heittää -+ jotain). Riviltä näkee, että simulaattori yrittää etsiä sijainnissa x=369, y=120 olevalle kohteelle asetustiedostoa 369-392.txt. Tämä tiedosto pitäisi sijoittaa custom-kansioon jos lipputankorivistön 3D-mallin asetuksia halutan muuttaa.

 

Asetustiedostossa tulee olla yhdeksän riviä, joista kuudella ensimmäisellä on kokonaisluku ja kolmella viimeisellä desimaliluku, jossa käytetään pistettä desimaalierottimena (kuva alla). Kolmella ensimmäisellä rivillä kerrotaan kohteen sijainnin siirtymä, kolmella seuraavalla rotaatio asteina ja kolmella viimeisellä kohteen skaalaus.

Sijainnin säätö eli kolme ensimmäistä riviä eivät toimi simulaattorin versiossa 2.3 mutta tilanne korjataan seuraavassa päivityksessä. Laita siis kolmelle ensimmäiselle riville aina arvo 0.

Rotaation ensimmäinen rivi kääntää 3D-mallia pohjois-eteläsuunnassa, esimerkiksi arvo 45 kääntää 3D-mallia 45 astetta etelän suuntaan. Toinen rivi käntää 3D-mallia itä-länsisuunnassa, arvo 45 tällä rivillä kääntää mallia 45 astetta idän suuntaan. Kolmannen rivin arvo kääntää kohdetta pystyakselin ympäri, +arvo vastapäivään ja -arvo  myötäpäivään.

Skaalauksen ensimmäinen rivi määrää skaalauksen leveyssuunnassa (itä-länsi) toinen rivi pituussuunnassa (pohjoinen-etelä) ja kolmas korkeussuunnassa.Ja jottei homma olisi liian helppoa, kokokerroin 0.5 vastaa alkuperäisen 3D-mallin kokoa 1.0. Eli esimerkissä lipputankorivistön halutaan kasvavan 2.4 -kertaiseksi joka suuntaan.

 


 

 

Lisäohjeet: kysy sähköpostitse!   Laughing

Muut ohjeet

 
Copyright © 2019 Suunnistussimulaattori.net
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.
Sivustolla on 2 vierasta