Päävalikko
Etusivu
Kauppa
Fanituotteet
Uutiset
Ohjeet
FAQ
Tiedostojen lataukset
Keskustelupalsta
Kuvagalleria
Yhteystiedot
Etsi
Facebook
Youtube
Päävideo
Tmi Suunnistussimulaattori
Kilpailutoiminta
Virtuaali-iltarastit
Virtuaaliranki
Reittihärveli
Tarkista tietosi
Ratamestariohje
Harjoituksia
Koppelo GP
Mestaruuskilpailu 2018
Mestaruuskilpailu 2017
Mestaruuskilpailu 2015
Mestaruuskilpailu 2014
Mestaruuskilpailu 2013
Mestaruuskilpailu 2012
Mestaruuskilpailu 2011
Mestaruuskilpailu 2008
Reittihärveli 2017-18
Reittihärveli 2016-17
Reittihärveli 2015-16
Reittihärveli 2014-15
Reittihärveli 2013-14
Reittihärveli 2012-13
Reittihärveli 2011-12
Reittihärveli 2010-11
Reittihärveli 2007-10
Yhteistyössä
Reittihärveli
 SuunnistusNet
 
 

 

Keskustelupalsta

Kirjoita keskustelupalstalle


:re loppuviitoitus    04.02.2010 14:30 | Antero
:rasti Kunhan vain muistutin Möhkismaan lopun hevosenkengästä ;)

loppuviitoitus    04.02.2010 14:26 | Sampo
Pahoittelen oikaisua loppuviitoituksella. En muistanut käytäntöä pitkän pelitauon jälkeen.

Loppuviitoitus    04.02.2010 09:09 | Antero
:rasti Loppuviitoituksia tulee noudattaa virtuaali-iltarasteilla.

Maaston tiheys - helppoa muuttaa    03.02.2010 11:57 | Veli Pulsa
Jokainen voi muuttaa maastojen puuston tieheyttä mieltymystensä mukaan maastoeditorilla. Aikaa ko. toimintoon menee 30 sekuntia :rasti

Metsän tiheydestä    02.02.2010 13:23 | Kari
Älyttömän hieno peli, törmäsin vasta tänään. Uskomaton että harrastuspohjalta saa näin valmista...

Mutta silti kyselyn tuloksia vastaan yhdyn Olan mielipiteeseen. Jos ajatellaan oikeaakin tiheää metsää, näkyy metsän läpi sieltä täältä metsäpohjaa, josta pystyy hahmottamaan maapohjan korkeusmuutoksia. Ja vastaavasti useimmiten lehvästön välistä näkyy riittävästi pieniä laikkuja kauemmas maastoon, mistä pystyy hahmottamaan mitä ja millaista maastoa on tulossa. Tässä kun juoksee metssässä, ei nää juuri mitään. Tietyllä tavalla tilanne on realistinen, mutta toisaalta simulaattorissa kun puuttuu kolmiulotteisuus ja näyttö on kapea näkymä maastoon, pitäisi realistisuudesta hieman tinkiä, jotta virtuaalitodellisuudesta saisi saman infon kuin todellisessa maastossa edettäessä.

kartoista    01.02.2010 20:30 | Mika
En näköjään selanut iltarasti sivua niin alas että uudet kartat olisi löytyneet. Huomasin vain viime vuotiset.

Re:Lisää karttoja    01.02.2010 20:18 | Veli Pulsa
Karttoja tulee toisten virtuaalisuunnistajien tekemänä virtuaali-iltarasteilta joka viikko. Kannattaa käydä lataamassa. Ja jos nämä ei vielä virtuaalisuunnistusnälkää taltuta, niin maastoeditorilla voi itse tehdä karttoja rajattomasti ;) Opastusta omien karttojen tekoon löytyy Päävalikon kohdan Ohjeet alta :rasti

Lisää karttoja    01.02.2010 15:06 | Mika
Onko 1.2 versioon tulossa lisää pelialueita kun ne ovat pudonneet neljännekseen.

Re: Kysymys maaston teosta    01.02.2010 11:47 | Veli Pulsa
Kannattaa katsoa Tuukan ohjeet, jotka löytyvät hänen viestistään 24.1. tällä palstalla.

Re: Kysymys maaston teosta    31.01.2010 19:33 | Möhkis
Käsitykseni mukaan tuon tekniikan osaa vain Antero ja J-P Seppänen. Minulla on käsitys, ettei se ole mitään helppoa hommaa! :eek

Kysymys maaston teosta    31.01.2010 19:14 | Mikko Huhtinen
Jos koneella sattuu olemaan valmiiksi OCAD-muodossa oleva kartta, voiko kartanteossa oikaista ja tuoda vain käyrät valmiista kartasta? Jos näin voi tehdä, niin miten se tapahtuu?

re: Metsän tiheys    31.01.2010 10:15 | Antero
:rasti Täällä virtuaalisuunnistusliiton toimistolla on vain yksi henkilö otona hoitamassa
koodaamista, tuotekehitystä, asiakaspalvelua, tiedottamista, jakelua, palvelimia, internetsivustoa, virtuaali-iltarastitoimintaa, rankilaskentaa...

Metsän tiheys    31.01.2010 01:00 | ola
"Jos et "kilpaile", niin siinä tapauksessa voisit avata maaston editoriin, muuttaa itse maaston metsän tiheyttä omaan makuun paremmin sopivaksi ja tallentaa maaston".

Joo ei.

Jos käyttäjä, halutakseen saada puuston tiheys järjelliseksi, joutuu avaamaan editorin ja niinpäin pois vs. rasti ruutuun woodsDensity=Järjellinen -klikkaus, niin ohjelmassa on, Houston, vika.

En avaa editoria, period.


"Itse en kyllä mitenkään pysty mieltämään simulaattorin metsiä "epärealistisiksi viidakoiksi" Suomalaiset metsät kun tuppaavat tursottamaan kaikenkokoista puuta ja muuta etenemistä hidastavaa ja näkyvyyttä hankaloittavaa tavaraa. Kisoja ei yleensä pidetä niissä huolellisimmin hoidetuissa puutarhametsiköissä, vaan pikemminkin maastoissa, jotka antavat kisaajille haastetta sekä suunnistuksellisuudellaan että fyysisyydellään eli nk. "työmiehen maastoissa"."

Olen suunnistanut suomalaisissa maastoissa vuodesta 1980.

Simulaattorin puusto on viidakko.

Olen tässä ja aiemmissa postauksissani yrittänyt kysyä olisiko kenties, ehkä, mahdollisesti, saatavissa optiota säätää puuston tiheyttä itse ns. normaaliksi. Kommentit ovat luokkaa "vilppiä!!!" tai jotain muuta mitä kysyin.

Olet tehnyt hemmetin hienoa työtä. Voisin kirjoittaa puoli metriä ylistystä siitä.

Olen halunnut vain sanoa, että puuston tiheyden säätöoptio olisi parannus.

Niin ja se että kartan saisi suunnastettua. Se nyt meni vituralleen tuossa SP2:ssa.

Sekin kun on on suunnistuksessa aika oleellista.

re: Metsän tiheydestä    30.01.2010 22:03 | Antero
Jos et "kilpaile", niin siinä tapauksessa voisit avata maaston editoriin, muuttaa itse maaston metsän tiheyttä omaan makuun paremmin sopivaksi ja tallentaa maaston. Muihin vaiheisiin voi vastata kieltävästi eli reittitietokantaa yms. ei tarvitse tehdä uudestaan.

Itse en kyllä mitenkään pysty mieltämään simulaattorin metsiä "epärealistisiksi viidakoiksi";) Suomalaiset metsät kun tuppaavat tursottamaan kaikenkokoista puuta ja muuta etenemistä hidastavaa ja näkyvyyttä hankaloittavaa tavaraa. Kisoja ei yleensä pidetä niissä huolellisimmin hoidetuissa puutarhametsiköissä, vaan pikemminkin maastoissa, jotka antavat kisaajille haastetta sekä suunnistuksellisuudellaan että fyysisyydellään eli nk. "työmiehen maastoissa".

Metsän tiheydestä    30.01.2010 12:25 | ola
"Muuttamalla metsän tiheyttä alkuperäisestä, helpottuu kilpailusuorituksen teko eli kyseessä on vilppi!"

En todellakaan hae vilpintekoväylää, koska en kilpaile simulaattorilla kenenkään kanssa. Haluaisin vain todenmukaisempaa maastoa viidakon sijaan, siis optiota säätää puuston määrää. Eikö kilpailut ja omaksi huviksi ja hyödyksi suunnistamisen erottaminen olisi simulaattorissa jotenkin mahdollista, mitä asetusmahdollisuukksiin tulee?

metsän tiheys    30.01.2010 10:02 | Antero
Metsäntiheysparametri on jäänne menneisyydestä, simulaatio-osuus on jo kuuden vuoden ikäinen. Joskus aikoinaan pystyi metsän tiheyttäkin säätämään asetuksista. Nykyään metsän tiheys asetetaan kuten Möhkis kertoi. Aluskasvillisuuden tiheyttä pystyy säätämään asetuksista, koska aluskasvillisuus ei vaikuta vaakanäkyvyyteen.

Metsän tiheydestä    30.01.2010 08:01 | Möhkis
Metsän tiheyttä voidaan muuttaa maastoeditorin kohdasta Asetukset-Maasto-Metsän tiheys. Sitten pitää käsittääkseni luoda uusi maastotietokanta, dxf-muoto ja pyöräyttää kartta-avustaja. Muuttamalla metsän tiheyttä alkuperäisestä, helpottuu kilpailusuorituksen teko eli kyseessä on vilppi!
Oliko tästä kirjoittelusta apua?

Metsän tiheys    29.01.2010 23:41 | ola
"Metsän tiheyttä voi säätää maastokohtaisesti. Samaan maastoon sitä ei voi muuttaa, koska metsän harventaminen helpottaa suunnistusta huomattavasti".

En ymmärrä, vaikka luin moneen kertaan.

Simulaattorin asetuksissa löydän säätökohdan aluskasvillisuuden tiheydelle, en metsän tiheydelle. Silti metsäntiheyssäätö lienee olemassa, koska woodsDensity-rivi näkyy virheraportissa. Mutta sitä ei käyttäjä siis pysty säätämään, vaan ylitiheä puusto on ainoa optio?

kääntymisestä    29.01.2010 16:47 | Heka
En tiedä, toimiiko mun koneella näppäimistöllä en tajunnut kokeilla. Hyvä on tää versio ilman päivityksiäkin 8)

Kartan kääntyminen    29.01.2010 12:45 | Antero
Eikö kartta käänny edes näppäimistöllä? 90-astetta kerrallaan (näppäimet o, p)? Hiiren tapaan oikealle - vasemmalle (näppäimet y, v)? Entä yhteensopivuustilassa?

Metsän tiheys    29.01.2010 12:36 | Antero
Metsän tiheyttä voi säätää maastokohtaisesti. Samaan maastoon sitä ei voi muuttaa, koska metsän harventaminen helpottaa suunnistusta huomattavasti. Esim. Virtuaali-iltarasteilla osallistujat eivät juoksisi samaa rataa, jos puita olisi metsässä eri määrä.

kartan kääntymisestä    29.01.2010 10:04 | Heka
Minulla ei kartta kääntynyt noiden uusien päivitysten kanssa. Latasin uudestaan koko pelin ja taas toimii. Eli en voi ladata päivityksiä.

Virheraportti    29.01.2010 00:10 | ola
Tiedän kyllä miten kartta _pitäisi_ kääntyä. Ennen kääntyi, nyt ei.

Sitten toinen juttu, virheraportin esikatselussa huomasin "woodsDensity = Tiheä" -rivin. Sellaista asetusta ei kuitenkaan löydy käyttäjän saatuvilta. Tätä juuri tarkoitin aiemmin, mahdollisuutta säätää "woods Density=Kohtuullinen".

re: Virheraportti    28.01.2010 23:51 | Antero
:rasti 1280 resoluutiot ei toimi Radeon HD -näytönohjaimilla. Resoluutioksi kannattaa valita mahdollisimman pieni, jos on ongelmia suorituskyvyn kanssa.

Juoksun aikana karttaa pystyy kääntämään usealla eri tavalla. Hiirellä hiiren oikea nappi pohjassa tai näppäimistöltä.

Virheraportti    28.01.2010 23:30 | ola
Kerroin muutama viikko sitten ongelmistani Suunnistussimulaattorin pyörityksessä koneellani. Asensin SP2:n. Tilanne parani siinä mielesä, että framerate ilmoittaa olevansa noin 8-9, mikä on merkittävä parannus ja mahdollistaa pelaamisen. Mutta edelleenkään 1280x -resoluutuiot eivät toimi. Tulee virheilmoitus. Muut resoluutiot toimivat. Lisäksi tuli uusi ongelmna: Ottaessani kartan näkyviin en pysty kääntämään sitä. Lähetin juuri virheraportin. Sen lähetys onnistuu nyt.


1352
Kirjoitusten määrä

EasyBook

Copyright © 2019 Suunnistussimulaattori.net
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.