Päävalikko
Etusivu
Kauppa
Fanituotteet
Uutiset
Ohjeet
FAQ
Tiedostojen lataukset
Keskustelupalsta
Kuvagalleria
Yhteystiedot
Etsi
Facebook
Youtube
Päävideo
Tmi Suunnistussimulaattori
Kilpailutoiminta
Virtuaali-iltarastit
Virtuaaliranki
Reittihärveli
Tarkista tietosi
Ratamestariohje
Harjoituksia
Koppelo GP
Mestaruuskilpailu 2018
Mestaruuskilpailu 2017
Mestaruuskilpailu 2015
Mestaruuskilpailu 2014
Mestaruuskilpailu 2013
Mestaruuskilpailu 2012
Mestaruuskilpailu 2011
Mestaruuskilpailu 2008
Reittihärveli 2017-18
Reittihärveli 2016-17
Reittihärveli 2015-16
Reittihärveli 2014-15
Reittihärveli 2013-14
Reittihärveli 2012-13
Reittihärveli 2011-12
Reittihärveli 2010-11
Reittihärveli 2007-10
Yhteistyössä
Reittihärveli
 SuunnistusNet
 
 

 

Keskustelupalsta

Kirjoita keskustelupalstalle


-    01.08.2009 19:44 | 3d
Anterohan voisi kehittää (jos aikaa löytyy) 1.2 version maastogeneraattoriin jonkillaisen yhteensopivuuden google sketchuppiin, koska se ilmainen ja helppo. Kovin monimutkaisia malleja sillä ei pysty tekemään, mutta ihan hyvää jälkeä sillä saa helposti!

3d objektit    29.07.2009 13:51 | 32bittinen
Kai siinä jo jonkinmoinen yhteensopivuus on kun lentokentälläkin näkyy lentokone ja uusissa kuvissa mm. huussi... Mallien tuonti pitäisi vain saada maastoeditoriinkin. 1.2 Näyttää muuten aivan mahtavalta aluskasvillisuuksineen ja sähkölinjoineen! Aina vaan muuttuu paremmaksi! :grin

3d    28.07.2009 19:02 | Jukkis
Eiköhän toi simulaattori jo pyöritä .3ds objekteja? Ainakin jos oikeen muistan..

Ja jos niitä haluaa tällähetkellä tuohon uuteen simuversioon lisäillä, niin voipi varmaan Anterolle lähtetellä, kunhan muistaa pitää kunnon tasoa yllä, kun on simulaattorista kyse =)

-    28.07.2009 14:36 | joku
Toi olis tosi hyvä, 3d mallinnuksen voisi tehdä vaikka Google SketchUpilla.

Talot    27.07.2009 21:01 | 3d
Simuunhan voisi kehittää jonkinlaisen yhteensopivuuden 3d-mallinnus ohjelmien (mieluiten ilmaisten) kanssa. Sitten voisi tehdä omia esim. taloja,puita,pensaita,aitoja simuun. Ja vielä kun saisi karttamerkki editorin, jotta voisi tehdä oman merkin ja 3d ohjelmalla sitä vastaavan mallin. Siinä vähän kehitysehdotuksia.

-    26.07.2009 19:06 | -
saako suunnistussimulaattoria toimimaan 64bit vistalla?
tällä hetkeellä ei näy oikeen toimivan..
se tukee 32bit sovelluksia, mutta jostain syystä simulaattori ei oikein toimi :cry

Re: Voisi Lisätä..    24.07.2009 23:03 | Jukkis
Ainoo ongelma siinä olis varmaankin nuo talot ja muut rakennelmat :P Ei oo vissiin kovinkaan helppoo tehdä sellasta editoria jolla sais hienoja taloja tehtyy nopeesti, saati sitten muita (puistoon kiipeilytelineitä yms.) Muuten kyllä olis aivan todella loistava homma.

Voisi lisätä.    24.07.2009 19:09 | Teemu Vuorinen
Voisi tulla semmonen spritntti versio.
Ja sellanen et se olis kaupunki sprinttiä. :) :grin

-    22.07.2009 13:17 | Jani.L
Huomasin vasta tässä äskettäin että tuolla alempana oli jokin sellanen juttu jossa vista käyttäjä sanoi että oma kartta ei näy

no minulla on tähän yksinkertainen vastaus vista jostain syystä piilottaa maastogeneraattorilla tehdyt karttamerkit mutta pistää ne silti maastoon eli karttamerkit pitää piirtää myös ocadilla maastogeneraattorilla ne saa maastoon ja ocadilla kartalle

1.2    20.07.2009 13:22 | Jukkis
Niinno.. Kun näkyvyys pienenee, niin ei koneelta vaadita niin paljoa tehoja, kun ei tarvitse näyttää niin suurta aluetta samaan aikaan.

Kai se suunnilleen samoilla tehoilla pyörii.

1.2    19.07.2009 21:23 | Pekka Rantala
Kuvia katsellessa tuli mieleen, mahtaako tarvita koneelta paljonkin lisää tehoja verrattuna 1.1 versioon, jotta pyöris edes kohtuullisesti :?
Näkyvyys maastossa tuntuu ainakin pienevän rajusti.

-    19.07.2009 15:52 | Jani.L
Hyvältä näyttää toi versio 1.2 grafiikkakin näyttää olevan parantunut reilusti tästä 1.1 versiosta :p :)

-    11.07.2009 13:13 | 32bittinen
Se on sellanen satunnaisten Ocad mappien generoja. Suunnisussimulaattorin maastogeneraattori perustuu periaatteessa samaan algoritmiin ja koska Ocad - CF konvertteri on jo olemassa sitä voi käyttää myös CF:ään. (tämänverran minäkin olen jo oppinut)

Joku ohjelma    11.07.2009 13:00 | Joku 123123
Löysin googlella tälläisen jonkun Ocad jutun, mutta en ymmärrä miten sitä käytetään ja voiko silla convertoida Ocad karttoja simuun. Sen netti sivuilla lukee jotain Suunnistussimulaatorista ja Catching Featuresta, mutta en oiken aälynnyt mitä ne jutut tarkotti (englanniksi). Netti osoite on tälläinen: http://www.routegadget.net/mapgen/ voisko joku viisas antaa vähän infoo tosta?

Konverteri    02.07.2009 10:01 | simu jouksia
Kysymys Anterolle: Oletko oikeasti tekemässä sitä konverteriä ja jos olet, niin missä vaiheessa se on?

Re:Kartasta    01.07.2009 14:24 | 32bittinen
Se, että kartta-avustaja piilottaa kartan johtuu ihan Vistan rakenteesta. Jos ohjelma, jolla ei ole oikeauksia muokata järjestelmäkansioita yrittää muokata niitä, ei siitä tule virheilmoitusta sillä Vista vain heittää muokatut/luodut tiedostot kyseisen käyttäjän VirtualStoreen. VirtualStore kuitenkin yhdistetään alkuperäiseen kansioon niin, että ohjelma luulee kirjoittavansa järjestelmäkansioon. Jostain syystä Windows Explorerilla ei näe VirtualStorea ja alkuperäistä kansiota yhdistettynä. Mielestäni tämä on aika kätevä ominaisuus, sillä rajoitettukin käyttäjä voi muokata järjestelmäkansioita, kuten ProgramFiles -kansiota, jolloin ohjelman ei tarvitse erikseen huolehtia esim. asetusten tallentamisesta jonnekin muualle. VirtualStorea pääsee katselemaan asettamalla ensin piilotetut kansiot ja tiedostot näkyviksi ja menemällä sitten osoitteeseen "oma_kansio\AppData\Local\VirtualStore".

Mutta karttaongelmaa en silti kyllä saa korjattua... Kyllä siellä kansiossa on kaikki vastaavat tiedostot, vaikkakin vain yksi rata.

Kartasta    30.06.2009 22:03 | Tuxu
Juu, kartta-avustaja täytyy ajaa, jos kartan aikoo simuun laittaa. Tuon voi kuitenkin muistaakseni kiertää, jos osaa tehdä käsin oikeat kuvatiedostot ja viedä ne karttakansioon. Kannattaa katsoa valmiista kartoista mallia, mitä tiedostoja siellä kansiossa on ja yrittää luoda samanlaisia oman karttansa kansioon. Tällä tavalla olen joskus saanut kartan pelattavaksi simuun.

Maastoeditori tosin jostain syystä piilottaa käyttäjän luoman maaston kansion, jos sitä ei ole viety kartta-avustajan läpi. Eli kun selaat tavallisesti tiedostoja vaikka resurssienhallinnasta, niin et nää kansiota. GIMPillä kuitenkin kansio näkyy siellä, joten sillä voi kokeilla vaikka katsoa ja muokata kansion sisältöä.

Muistaakseni piti vielä luoda joku reittitietokanta, jotta karttaa toimi kunnolla.

Menee vähän monimutkaiseksi, mutta itse olen saanut tuolla hirveällä kikkailulla kartan toimimaan. Itselläni on kyllä Ocad 9 demo, mutta joistain syystä kartta-avustaja ei löydä sitä...

Konvertteri    30.06.2009 19:35 | 32bittinen
No jos sellainen on tekeillä niin en minä sitten turhaan änge. :)

Siihen maasto-ongelmaan löysin muuten (todennäköisen) ratkaisun. Jotta kartan saisi simulaattoriin pitää ajaa kartta-avustaja. Itse en kyllä saa ongelmaa korjatua sillä minulla on Ocad kympin demoversio... :cry

konvertteri    30.06.2009 15:58 | -
Itse olen ainakin saanut sellaisen käsityksen että anterolla on ainakin joku konvertteri tekeillä...

Konvertteri    29.06.2009 19:03 | 32bittinen
No aloitin tuossa tekemään sitä konvertteriä pitkän suunnittelun jälkeen. Ideana olisi, että maastonmuodot ja -kohteet tehdään erikseen, joten kohteiden lisäämisestä ei ole itselläni kuin vasta hyvin niukka idea, mutta maastonmuotojen tuonti on jo aika pitkälle mietitty.

Aluksi kauhistuin huomatessani että käyrät ovat käytännössä aivan samanlaisia kuin muutkin viivat. Eli digitaalista korkeustietoa ei ole saatavilla. Kaiken lisäksi käyrät ovat joskus poikkinaisia ja epäselvästi piirretty. Tuskin sain itsekkään Ocadin mukana tulleesta Chlosterwald esimerkkimetsästä selvää.

Eli käyräkonvertteri ottaa ensin selvää käyrien korkeuksista ja käyttää sitten kriging (näyttää vaikealta :x) -menetelmää käyrien muuttamiseen korkeuskartaksi.

Käyttäjä voi teettää kartan lähes automaattisesti, jos suppia ei ole ja kaikki käyrät ovat yhtenäisiä ja selkeitä. Muussa tapauksessa käyttäjä joutuu vaihtamaan mäkien suuntia, yhdistelemään käyriä ja selventämään epäselviä kohtia. Laatu on varmaan kuitenkin aika suuri tekiä, vaikka konvertteri nopeuttaakin asioita...

Jokatapauksessa ei se ihan hetkessä valmistu, hyvä jos valmistuu. ;)

maastot    29.06.2009 15:07 | 32bittinen
Niin, kyllä radat toimii, mutta maastot ei. Tai kyllä nekin toimuvat ennen huoltopäivityksiä...

Re:Re:Miten saada?    29.06.2009 14:30 | Vista 32 bittinen
Minulla on Vista 32 bittinen ja radat jotka olen tehnyt editorilla toimii mainiosti. Tekemisessä tuli monta ongelmaa mutta kaikki on selvitetty voisitteko kertoa onko teillä mitään ongelmaaa voisin hieman avitella.

Re: Miten saada?    24.06.2009 17:00 | 32bittinen
Sama ongelma. Omat maastot katosivat kun asensin huoltopäivitykset. Nyt simussa näkyy enää siirtotiedostona tuodut maastot ja radat jotka oli tehty valmiisiin maastoihin. Pitääkö simu jonkunlaista lokia maastoista vai onko vika Vistassa? (Maastot kyllä ovat VirtualStoressa...)

Miten saada?    24.06.2009 12:57 | Mites??
Eli Miten saada kartta ja rata mikä on tehty aivan oikeaoppisesti karttaa avustajan ja simulaattorin ohjeiden mukaan pelattavaksi itse simulaattoriin??? Yrittänyt olen.. Ratkaisua en ole löytänyt :cry

Maastot    23.06.2009 13:29 | Joku
Toi Tuukan ohje oli ihan hyvä, mutta maaston teko on kyllä aika hidasta eikä lopputuloskaan ole mikään mahtava. Sellainen hyvin toimiva Ocad converteri olisi kyllä todella hyvä!


1352
Kirjoitusten määrä

EasyBook

Copyright © 2019 Suunnistussimulaattori.net
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.